Parking w Porcie Gdańskim
Konsorcjum LH Engineering udało się przekonać inwestora gdańskiego portowego parkingu do zastosowania nowej technologii, jaką jest beton wałowany. Zadaniem firmy Lafarge było przygotowanie projektu oraz konstrukcji samego parkingu.

Port morski Gdańsk znajduje się nad Zatoką Gdańską na Martwej Wiśle. Jest jednym z największych bałtyckich portów: jego powierzchnia obejmuje 3248 ha lądu, a to nawet więcej niż powierzchnia najstarszego parku narodowego w Polsce – Pienińskiego Parku Narodowego! Łączna długość nabrzeży wynosi 37,5 km, z czego 11,2 km to nabrzeża przeładunkowe, a 2,8 km to pirsy przeładunkowe (wszystkie w porcie zewnętrznym), uzbrojone łącznie w 7,7 km torów poddźwigowych. W północnej części portu przyjmowane są największe statki, jakie pływają po Morzu Bałtyckim.
Przez to, że jest to port uniwersalny, odbywa się tam ogromny transport ładunków. W 2006 r. gdański port zajmował 1. miejsce wśród portów morskich w Polsce pod względem obrotów ładunkowych – wyniosły one 24,207 mln ton. Obroty ładunkowe portu w 2008 r. wynosiły 17,78 mln ton, a w 2011 r. 23,5 mln ton.
Aby sprawnie kontrolować i zarządzać przepływem ruchu, powstała konieczność wybudowania parkingu buforowego dla samochodów ciężarowych. Miło nam poinformować, że w tym celu wykorzystano rozwiązania i produkty Lafarge.
Nowoczesny parking buforowy dla samochodów ciężarowych
Potrzeba stworzenia parkingu przy ul. Śnieżnej wyniknęła z dynamicznego wzrostu przeładunków w Porcie Gdańsk.
– Parking buforowy powstał w celu usprawnienia ruchu związanego z transportem ładunków. Za kompleksową realizację inwestycji odpowiedzialna była gdyńska firma MTM. Wybudowany parking umożliwi lepszą kontrolę ruchu pojazdów. Wpłynie również na oszczędność czasu naszych klientów. Dzięki niemu kierowcy będą mogli spokojnie oczekiwać na załadunek lub rozładunek na terenie Portu. Korzyści płynące z parkingu odczują nie tylko kierowcy i pracownicy portowych terminali, ale także mieszkańcy Nowego Portu, ponieważ wyeliminuje zatory na ul. Marynarki Polskiej – tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.
Obecna inwestycja to pierwszy element systemu parkingów buforowych dla klientów gdańskiego portu, którego celem jest zmniejszenie ruchu samochodowego oraz zaspokojenie potrzeb na miejsca parkingowe. Liczba miejsc wynosi obecnie 62 i będzie się sukcesywnie zwiększać. Docelowo zostaną wybudowane jeszcze trzy parkingi: przy ul. Nowej Portowej, ul. Kontenerowej oraz ul. Ku Ujściu, co w sumie ma zapewnić ponad 500 miejsc parkingowych.
W marcu 2019 roku Zarząd Miejskiego Portu Gdańsk oficjalnie poinformował, że nowoczesny parking buforowy dla samochodów ciężarowych został oddany do użytku. Obiekt znajduje się w rejonie ulic Śnieżnej i Handlowej w Gdańsku (GPS:54.391190, 18.661222). Wjazd na parking znajduje się od strony ul. Śnieżnej, a wyjazd odbywa się na ulicę Handlową.
Teren parkingu jest ogrodzony, oświetlony i monitorowany, a wjazd zabezpieczają szlabany sterowane przez pracowników ochrony. Na terenie dostępne są: zaplecze socjalne, poczekalnia dla kierowców, prysznice i toalety dostosowane dla osób niepełnosprawnych.
Korzystanie z parkingu buforowego jest bezpłatne i odbywa się na podstawie awizacji elektronicznej. Parking przeznaczony jest wyłącznie do użytku dla ciężarówek obsługujących Port. Koszt inwestycji wyniósł 5,5 mln zł. Cała powierzchnia parkingu wynosi 11 300 m² i została wykonana w technologii betonu wałowanego Rolltec.
Komentarze