Partner serwisu
26 lipca 2022

Pierwsze aneksy waloryzacyjne podpisane

Kategoria: Aktualności

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami dziś podpisaliśmy pierwsze aneksy waloryzacyjne dot. kontraktów na realizację inwestycji drogowych. W sumie 29 aneksów z czterema wykonawcami z największą liczbą obecnie podpisanych umów. W przyszłym tygodniu będą kolejne, a w sierpniu podpiszemy następne kilkadziesiąt aneksów.

Pierwsze aneksy waloryzacyjne podpisane

Zgodnie z przyjętym harmonogramem

24 maja br. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie. Pisaliśmy o tym na naszej stronie internetowej.

5 lipca br., przy udziale przedstawicieli Prokuratorii Generalnej Rzeczpospolitej Polskiej oraz Ministerstwa Infrastruktury, odbyło się spotkanie z organizacjami branżowymi. Dotyczyło ono treści planowanych do zawarcia aneksów do umów na roboty budowlane, zwiększających limit poziomu waloryzacji do 10 proc. Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej (ZKK). Uzgodniliśmy ostateczną treść aneksów, dlatego dzisiaj możemy podpisywać pierwsze z nich. Zawarcie wszystkich planowanych aneksów powinno zakończyć się do końca sierpnia br.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem podpisaliśmy dzisiaj 29 aneksów z firmami Budimex, Strabag, Mirbud i Porr. Kolejne będą podpisywane w przyszłym tygodniu oraz w sierpniu. 

Lista podpisanych aneksów:

Budimex

S1 Kosztowy II - Bieruń

S6 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, Chwaszczyno - Żukowo

S6 Leśnice - Bożepole Wielkie

S19 Choroszcz (w. Białystok Zachód) - w. Białystok Księżyno

S19 Haćki - Bielsk Podlaski

DK8 obw. Suchowoli

DK8 obw. Sztabina

DK13 obw. Warzymic i Przecławia

DK20 obw. Szczecinka

DK44 obw. Oświęcimia

DK79 obw. Lipska

Strabag/Strabag Infrastruktura Południe

A2 Siedlce Zachód - Malinowiec

S1 Bieruń - Oświęcim

S6 druga jezdnia obw. Słupska

S7 Lubień - Naprawa

S12 obw. Chełma

S19 Bielsk Podlaski Zachód - Boćki

S19 Boćki - Malewice

S19 granica woj. mazowieckiego i lubelskiego - Międzyrzec Podlaski

S19 Miejsce Piastowe - Dukla

DK61 obw. Pułtuska

Mirbud

S1 Dankowice - Suchy Potok

S6 Żukowo - Gdańsk Południe

S10 Solec - Toruń Zachód

S74 Przełom/Mniów - Kielce

DK12 obw. Gostynia

PORR

S1 Oświęcim - Dankowice

S19 Kuźnica - Sokółka Północ

S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód

Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów: Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego br., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych.

Podniesienie limitu waloryzacji będzie miało zastosowanie także do tych wykonawców, którzy podpisali umowy w ostatnim czasie jak również składali oferty w 2021 roku i oczekują na wybór oferty najkorzystniejszej lub podpisanie umowy.

Mechanizm waloryzacji - jak działa? Przypominamy

W skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami).

Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych - wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).

Mechanizm waloryzacyjny oparty o „koszyk” na bieżąco reaguje na zmiany poszczególnych cen głównych elementów cenotwórczych. Tym samym wzrosty czy spadki cen jednego rodzaju asortymentu w danym okresie często bilansowane są spadkami czy wzrostami innych elementów. W przypadku projektów realizowanych w systemie Projektuj i buduj, waloryzacja następuje od wystawienia pierwszego Przejściowego Świadectwa Płatności (PŚP), wystawionego po upływie 12 miesięcy od daty rozpoczęcia prac, czyli jeszcze na etapie projektowania. W przypadku systemu Buduj, waloryzacja rozpoczyna się od pierwszego PŚP za roboty, czyli de facto od razu.

W zależności od aktualnej sytuacji gospodarczej i rynkowej, wskaźnik waloryzacyjny może przyjmować wartości dodatnie, co powoduje zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy. Zdarzały się jednak również sytuacje, kiedy wskaźniki waloryzacyjne przyjmowały wartości ujemne. Tym samym następowało zmniejszenie należnego wynagrodzenia wykonawcy.

Jednym z głównych założeń mechanizmu waloryzacyjnego jest solidarny (50/50) podział ryzyka związanego ze wzrostem kosztów realizacji kontraktów pomiędzy wykonawcę, a zamawiającego (GDDKiA). Przyjęto, że 50 proc. wartości kontraktu podlega waloryzacji. Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych.

Wspólna odpowiedzialność za stabilność sektora

Należy podkreślić, że żadne rozwiązania, w tym mechanizm waloryzacji, nie zwalniają wykonawców z analizy ryzyka i rzetelnej wyceny ofert. Tylko należyta wycena usług gwarantuje stabilną realizację danego kontraktu. Dzięki niej wszystkie prace prowadzone przy inwestycjach zostaną wykonane terminowo i z zachowaniem odpowiedniej jakości.

Warto też zwrócić uwagę, że dostępnym zabezpieczeniem przed wzrostem np. kosztów paliw, jest również hedging. Są to średnio- i długoterminowe kontrakty (nawet czteroletnie) zawierane w formule stałych cen. Wiele przedsiębiorstw, również tych realizujących relatywnie niewielkie kontrakty na drogach krajowych, korzysta obecnie z tego typu zabezpieczeń.

źródło: www.gov.pl
fot. www.gov.pl
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ