Program budowy 100 obwodnic, sprawdzamy postęp prac
Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem stanu realizacji Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Dla dziesięciu obwodnic trwają przetargi na realizację, a dla kolejnych 24 szukamy wykonawców dokumentacji projektowej. 63 obwodnice są na etapie opracowania dokumentacji lub przygotowania na nią przetargów. Trzy obwodnice są już na etapie realizacji.

Stan obecny
W realizacji są trzy obwodnice o łącznej długości 19,9 km i wartości 420 mln zł. Obecnie ogłoszone są 34 postępowania przetargowe, z czego 10 to przetargi na realizację zadań o łącznej długości 87,2 km i wartości ok. 1,9 mld zł, a 24 to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości blisko 270 km.
63 zadania o łącznej długości ok. 482,5 km są na etapie przygotowania, co oznacza, że opracowywana jest dokumentacja lub przygotowujemy się do ogłoszenia przetargów na jej opracowanie.
Realizacja
W grudniu 2020 r. podpisaliśmy pierwsze umowy z wykonawcami. W systemie Projektuj i buduj powstaną obwodnice Lipska (woj. mazowieckie) i Wąchocka (woj. świętokrzyskie), a w systemie tradycyjnym obwodnica Smolajn (woj. warmińsko-mazurskie).
Od lutego 2020 r. w ramach PB100 oprócz umów na realizację ww. obwodnic (Lipska, Wąchocka i Smolajn), ogłosiliśmy również przetargi na realizację kolejnych:
w systemie tradycyjnym:
Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie),
w systemie Projektuj i buduj:
Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie),
Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie),
Suchowoli i Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie),
Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie),
Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie),
Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie),
Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie).
Dla dwóch obwodnic, siedmiokilometrowej Strzelec Krajeńskich oraz ponad pięciokilometrowej Gryfina, dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty na zaprojektowanie i budowę. Z kolei dla obwodnic Żodynia i Szczecinka poznaliśmy już oferty. Obecnie trwa ich analiza.
Do końca 2021 roku ogłosimy postępowania przetargowe na realizację kolejnych inwestycji. Będą to m.in. obwodnice Dzwoli w ciągu DK74, Strykowa w ciągu DK32 oraz Kostrzyna nad Odrą na DK31.
Przygotowanie
W opracowaniu jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla 36 zadań o długości około 245,6 km.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 (6 km) trwa opracowywanie projektu budowlanego i projektów wykonawczych - w grudniu 2020 r. podpisaliśmy umowę z wykonawcą. Pierwsza połowa grudnia 2020 r. to kolejne ważne etapy w postępowaniach przetargowych. Poznaliśmy oferty w przetargu na dokumentację dla czterech obwodnic w woj. kujawsko-pomorskim. Są to obwodnice Nowej Wsi Wielkiej, Strzelna, Brześcia Kujawskiego oraz Kowalewa Pomorskiego.
W ubiegłym roku w województwie śląskim podpisaliśmy umowy na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy obwodnic Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78.
W lutym br. podpisaliśmy umowy wykonanie STEŚ-R obwodnicy Milicza w ciągu DK15 (woj. dolnośląskie) oraz dokumentacji dla obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 (woj. pomorskie).
W województwie małopolskim na początku marca 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla obwodnicy Makowa Podhalańskiego w ciągu DK28.
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) jest również w opracowaniu dla obwodnicy Sidziny w ciągu DK46 oraz Prudnika w ciągu DK41 (woj. opolskie). 7 kwietnia 2021 r. podpisaliśmy umowy.
Kwiecień tego roku to również umowa na wykonanie pełnej dokumentacji obwodnicy Sztumu w ciągu DK55 (woj. pomorskie) oraz Kolbuszowej w ciągu DK9 (woj. podkarpackie).
Dla siedmiu zadań trwa opracowanie dokumentacji Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Są to obwodnice Kalisza w ciągu DK25, Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK15, Stargardu w ciągu DK20, Głogowa w ciągu DK12, Kaczorowa w ciągu DK3 oraz Brzezin w ciągu DK72 i Błaszek w ciągu DK12.
Obecnie trwają prace nad opracowaniem Koncepcji programowej dla obwodnicy Tarnowa w ciągu DK73 (woj. małopolskie), zaś projekt budowlany jest opracowywany dla obwodnicy Wadowic w ciągu DK28 (woj. małopolskie) i Dzwoli na DK74 (woj. lubelskie).
Dokumentacja STEŚ jest gotowa dla obwodnic Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 i Srocka na DK12 oraz trzech na DK73: Pilzna, Jasła oraz Brzostka z Kołaczycami.
Od początku 2021 roku otworzyliśmy również oferty w postępowaniach na przygotowanie dokumentacji dla 11 obwodnic o łącznej długości blisko 105 km:
Szczytna w ciągu DK 53, 57 i 58 (woj. warmińsko-mazurskie),
Pisza w ciągu DK 58 i 63 (woj. warmińsko-mazurskie),
Olsztyna i Dywit w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie),
Lipna w ciągu DK67 (woj. kujawsko-pomorskie),
Sidziny w ciągu DK46 (woj. opolskie),
Sztumu w ciągu DK55 (woj. pomorskie),
Prudnika w ciągu DK 41 (woj. opolskie),
Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie),
Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie),
Nowej Dęby w ciągu DK9 (woj. podkarpackie).
Ponadto w lutym poznaliśmy oferty na zaprojektowanie i budowę około 20 kilometrów obwodnicy Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie) oraz obwodnicy Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie).
Cel
Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. Koszt realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030 został oszacowany na blisko 28 mld zł.
Komentarze