Partner serwisu
22 stycznia 2021

Jak cię widzą, tak cię rozpoznają

Kategoria: Aktualności

Czy wykonywanie pracy w sposób rzetelny, fachowy i profesjonalny wystarczy, aby być rozpoznawalnym na rynku? W jaki sposób lepiej pokazać swoje produkty i usługi, aby być widocznym i bardziej rozpoznawalnym wśród klientów? Czym jest wizerunek firmy i w jaki sposób możemy go wykorzystać dla rozwoju firmy? 

Jak cię widzą, tak cię rozpoznają

Jak to się dzieje, że istnieją firmy, które mają niesamowitą rozpoznawalność na rynku? Wydaje się, że posiadają jakąś tajemną moc przyciągania w biznesie wszystkiego co dobre. Mają ogromną sprzedaż produktów i usług, brak problemów z kadrą pracowniczą i mnóstwo ludzi wokół mówi o nich pozytywnie… Wszystko czego się dotkną, zamienia się w złoto. Jakie korzyści można osiągnąć poprzez skuteczne i przemyślane działania nad budową wizerunku? 

Wizerunek firmy to inaczej wyobrażenie o firmie, istniejące w bezpośrednim otoczeniu, głównie u klientów, obejmujące zbiór pozytywnych skojarzeń wywoływanych przy usłyszeniu firmy lub ujrzeniu jej znaku graficznego. Wyobrażenie to nie musi pokrywać się z rzeczywistością, może być również jedynie subiektywnym obrazem przedsiębiorstwa lub jego oferty. Niemniej warto, aby kreowany wizerunek firmy był w dużym stopniu zgodny z rzeczywistością. Jeżeli prowadzimy niewielką żwirownię i zatrudniamy 2 operatorów, nie powinniśmy sygnalizować światu o tym, że jesteśmy potentatem na skalę ogólnopolską. Możemy zatem wpisać taką informację w misję firmy, że w przeciągu 5 lat naszym celem jest wydobycie 1 mln ton w skali roku. Ambitne cele świadczą o tym, że poważnie podchodzimy do naszych obowiązków i myślimy perspektywicznie. Warto zadbać o prawidłową komunikację i być zawsze uczciwym w działaniu. Zbyt mocne koloryzowanie może zostać źle odebrane przez naszych klientów i obróci się to przeciwko nam.

Niczym budowa domu

Budowanie prawidłowego wizerunku możemy porównać do budowy wymarzonego domu. Żeby go zbudować solidnie, musimy działać zgodnie z pewnym harmonogramem. Najpierw kupujemy działkę, następnie wybieramy najkorzystniejszy projekt, który odpowiada naszym wymaganiom. Następnie wybieramy źródło finansowania na realizację naszych działań. Ostatnia rzeczą jaką musimy zrobić to przejść do działania – budowy domu. Kiedy działamy zgodnie z planem, wiemy co robić krok po kroku i tylko wtedy nasz cały projekt ma ogromną szansę na powodzenie.

Bardzo podobnie jest w przypadku budowania wizerunku naszej firmy. Jeżeli nie zadbamy o prawidłową kolejność działań, będziemy go tworzyć chaotycznie i mało skutecznie. Precyzyjne określenie celu naszych działań zadziała tak samo jak turbosprężarka w silniku sportowego auta. Doda sporo mocy i pozwoli pokonać dystans z dużo lepszym czasem dodając pewności siebie...

Działka – to nasze biznesowe terytorium, na którym działamy. Musimy dobrze ulokować nasz biznes, dzięki czemu łatwiej będzie nam docierać do klientów. Umieszczając nasz biznes na właściwym miejscu, zwiększamy prawdopodobieństwo sukcesu. Branża wydobywcza jest specyficzna, a rynek kruszyw jest terytorialny. Ale z łatwością możemy określić naszego idealnego klienta. To dzięki temu będziemy mogli skupić się na tworzeniu wartościowych treści dla idealnej grupy odbiorców. 

Projekt to nasz pomysł na to, w jaki sposób chcemy się zaprezentować naszym idealnym klientom. Aby przygotować się do komunikacji ze światem, warto poznać naszego idealnego klienta. Dzięki temu, że znamy jego palące problemy, troski, a także powody do radości, jesteśmy w stanie przygotować wzorową komunikację. Czy lubisz rozmawiać z osobami, które przez cały czas mówią tylko o sobie i swoich problemach? Zupełnie inaczej, gdy ktoś zainteresuje się naszymi sprawami – zapyta co słychać i czy może w czymś pomóc w razie potrzeby? Prokliencka postawa zawsze dawała przewagę nad innymi firmami.

Pieniądze są zasobem odnawialnym, w odróżnieniu do czasu, który przemija bezpowrotnie. Aby zbudować przewagę konkurencyjną, najlepszy czas na działanie jest właśnie teraz… Zaplanuj swoje działania i docieraj do nowych klientów o kilka kroków szybciej niż konkurencja.

Od czego zacząć?

Podstawą w komunikacji jest sieć internetowa. Z pomocą przychodzą nam twórcy social mediów. To dzięki nim przedsiębiorcy trafiają do swoich przyszłych klientów, komunikując się ze swoja społecznością. Dzięki ułożonej strategii komunikacji, wokół firmy powstaje zaangażowane środowisko klientów i zaczyna działać – na zasadzie efektu kuli śnieżnej. Najlepiej na początek wybrać jeden kanał informacji, czyli platformę wiodącą, np. Facebook. Opanować go do perfekcji i dołączać kolejne social media. Ważna jest natywność, czyli charakter platformy social media. Jeżeli dobrze się zapoznamy z wymogami platformy, łatwiej będzie nam tworzyć użyteczne treści.

Działalność online powinna budować brand, zwiększać „zasięgi” oraz przynosić dodatkowy dochód. Mimo oburzenia niektórych odbiorców – taki jest nadrzędny cel twórców internetowych. Podstawą jest tworzenie wartościowej treści związanej z działalnością oraz produktami. Bardzo dobre efekty przynosi również rozwiązywanie palących problemów twoich klientów. Przykładem ciekawych postów będzie fotogaleria projektu z wykorzystaniem naszych kruszyw lub fotorelacja z testów lub zakupu nowej ładowarki kołowej, koparki etc.

Działalność internetową musimy przepuścić przez filtr naszych umiejętności, predyspozycji i czasu. Wygrywają ci, którzy są uzbrojeni w cierpliwość i publikują treści regularnie, nawet jeśli posty nie zawsze spotykają się taką atencją naszych klientów, jakbyśmy chcieli, dlatego tak ważna jest regularność i dążenie do celu, mimo niepowodzeń.

Jakie działania mogą wpłynąć na wizerunek firmy?

Regularne prowadzenie funpage’a na Facebooku. Wartościowy post to taki, który przyciąga zdjęciem naszą uwagę, następnie edukuje lub informuje, a na koniec wzywa do podjęcia działania.

Możliwość pozostawienia pozytywnej opinii po procesie sprzedaży kruszyw, dzięki czemu usuwamy obiekcje naszych potencjalnych klientów.

Zaangażowanie biznesu w życie społeczne. Społeczna rola biznesu polega na dobrowolnym budowaniu pozytywnych relacji z otoczeniem. Świetnym sposobem będzie tutaj dbanie o ochronę środowiska, wspieranie lokalnych społeczności, pomoc potrzebującym.

Stworzenie miejsca na naszych social mediach na edukowanie naszych klientów – założenie bloga na stronie internetowej, który będzie przyciągał, edukował i informował potencjalnych klientów.

Współpraca z dostawcami maszyn i urządzeń w branży górniczej oraz wzajemne dzielenie się swoim miejscem w sieci, dzięki czemu często dochodzi do migracji społeczności z korzyścią dla obu stron.

Dodawanie „twarzy” do firmy, co dodaje osobistego charakteru w prowadzeniu komunikacji i utrudnia życie konkurencji, która wielokrotnie próbuje naśladować nasze działania.

Spójna i jednorodna identyfikacja graficzna, czyli oprawa w podobnym tonie na stronie www, social mediach, ulotkach i wizytówkach.

Rób to lepiej niż inni

Nie musisz być pierwszy w swojej branży. Google nie było pierwszą wyszukiwarką internetową, a Nike nie jest firmą, która jako pierwsza produkowała sprzęt sportowy. Nie musisz być pierwszy, wystarczy, że będziesz robić coś trochę lepiej niż inni.

Wizerunek firmy to całość tego, jak postrzega nas nasza społeczność, wszystkie działania jakie podejmuje, a także nie podejmuje nasza firma. Jeżeli ktoś posiada funpage na Facebooku, ale publikuje na niej treści bardzo nieregularnie bądź z dużymi przerwami to również o czymś świadczy, prawda?

Wizerunek buduje się bardzo długo i łatwo się go traci – myślę, że to idealna maksyma na podsumowanie. Przedsiębiorcy najczęściej skupiają się nad maksymalizacją zysków z prowadzenia działalności poprzez zwiększenie sprzedaży. Jest to oczywiście bardzo istotny element, niemniej nie zapominajmy o innych, istotnych czynnikach sukcesu w biznesie. Oprócz doskonalenia twardych umiejętności sprzedażowych, które są wymagane u najlepszych handlowców, należy również zadbać o doskonalenie umiejętności miękkich jak komunikacja z lokalną społecznością i tworzenie przejrzystego biznesowego środowiska. 

 

Cały artykuł w magazynie "Surowce i Maszyny Budowlane" 4/2020.

fot. 123rf.com fot. ilustracyjne
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ