Partner serwisu
11 września 2015

Betonowa droga z Otmic do Izbicka oficjalnie otwarta

Kategoria: Cement i wapno

9 września br. w gminie Izbicko odbyło się uroczyste otwarcie nowej drogi powiatowej, która z inicjatywy władz powiatu strzeleckiego została wykonana z betonu. Symboliczne przecięcie wstęgi poprzedziło seminarium poświęcone zagadnieniu betonowych dróg lokalnych zorganizowane przez Starostwo Strzelce Opolskie i Górażdże Cement SA w Pałacu Izbicko.

Betonowa droga z Otmic do Izbicka oficjalnie otwarta

W seminarium wzięło udział około 90 uczestników, w tym przedstawiciele władz lokalnych, Zarządu Dróg Wojewódzkich, projektanci i wykonawcy. W imieniu Górażdży – głównego dostawcy cementu na budowę drogi, pełniącego również nadzór laboratoryjny nad jakością dostarczanej mieszanki betonowej – o realizacji inwestycji mówili Prezes Andrzej Balcerek oraz prof. Zbigniew Giergiczny. O technologii i sposobie realizacji nawierzchni betonowych na przykładzie drogi Izbicko-Otmice opowiadał Józef Mokrzycki, przedstawiciel firmy Mo-BRUK SA. – generalnego wykonawcy drogi. Gościem seminarium był prof. Jan Deja z AGH w Krakowie, ekspert w dziedzinie betonowych nawierzchni drogowych, który przedstawił fakty i mity dotyczące dróg wykonanych z betonu.

O godz. 12.30 uczestnicy autokarem udali się na drogę betonową Otmice- Izbicko, gdzie nastąpiło jej oficjalne otwarcie i przecięcie wstęgi.

Alternatywa z przyszłością

Według założeń Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do 2020 roku w Polsce ma powstać 3 tys. km dróg ekspresowych i autostrad, z czego 850 km będzie wykonane z betonu.

- Ekologiczne pochodzenie betonu sprawia, że można poddawać go recyclingowi, co obniża koszty eksploatacji. Jeśli wziąć pod uwagę, że obecne technologie budowy betonu pozwalają na bardzo szybkie rekonstrukcje nawierzchni, można uznać drogi betonowe za rozwiązanie uniwersalne, które sprawdzi się zarówno na autostradach, jak i drogach w obszarach miejskich, gdzie konieczne są częste prace konserwacyjne systemu kanalizacji. – mówił Andrzej Balcerek, Prezes Górażdże Cement SA. – Inwestowanie w drogi betonowe jest rozsądną decyzją nie tylko dlatego, że wybieramy technologię z długą gwarancją użytkowania, odporną na działanie czynników atmosferycznych, zjawisko koleinowania i przede wszystkim bezpieczną dla kierowców. W południowej Polsce istnieje wiele cementowni – mając takie zaplecze, możemy budować wysokiej jakości drogi z korzyścią dla infrastruktury i gospodarki. Warto podkreślić, że wykonywanie nawierzchni betonowych nie jest sztuką trudną. Jestem przekonany, że wraz ze wzrostem ilości zamówień na drogi betonowe, rozwinie się także rynek wykonawców.

Nowa jezdnia w gminie Izbicko, oddana do użytku publicznego już na początku sierpnia, wpisuje się w ten coraz bardziej zauważalny trend zastępowania dróg asfaltowych dużo bardziej odpornymi na warunki atmosferyczne oraz zjawisko koleinowania drogami betonowymi.

Budowa nawierzchni drogi Otmice-Izbicko trwała niespełna dwa miesiące. Od czerwca do sierpnia br. zrealizowano odcinek o długości 1502 m i szerokości jezdni 6 m. Droga Otmice – Izbicko została wykonana z betonu na bazie cementu portlandzkiego żużlowego CEM II/B-S 42,5N produkowanego przez Górażdże Cement SA. Cementy portlandzkie żużlowe CEM II/B-S, zawierające granulowany żużel wielkopiecowy, w porównaniu do najczęściej stosowanych w budowie nawierzchni betonowych cementów portlandzkich CEM I, charakteryzują się większą wytrzymałością w dłuższym okresie, co dodatkowo podnosi jakość betonu. Łącznie na potrzeby tej drogi zabudowano 1420 m3 betonu.

 

 

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ