Czy będziemy jeździć po piankobetonie
Przypadek sprawił, że obecnie w Polsce pracuje się nad innowacyjnym rozwiązaniem mogącym poprawić jakość polskich dróg - piankobetonem. Materiał ten jest tani, lekki, elastyczny i może pośredniczyć w przekazywaniu obciążeń na podłoże gruntowe. Zastosowanie piankobetonu może doprowadzić do wyeliminowania spękań na drogach. Poprawi się ich jakość, trwałość, a także w efekcie końcowym bezpieczeństwo jazdy - czytamy na portalu innpoland.pl.

Sam materiał nie jest niczym nowym. W budownictwie stosuje się go od ok. 60 lat, jednak do tej pory tylko do wypełniania wolnych powierzchni. Dlatego jeśli naukowcy chcą stworzyć alternatywę dla obecnie stosowanych metod, muszą zmierzyć się z dwoma znaczącymi wyzwaniami - opracowaniem nowej receptury mieszanki piankobetonu oraz określeniem najlepszego układ warstw dla danej konstrukcji.
Obecnie kilka firm czeka na wyniki badań długoterminowych i chce wdrażać efekt tego projektu. To rozwiązanie atrakcyjne dla biznesu, ponieważ jest konkurencyjne pod względem kosztów oraz czasu w porównaniu do obecnie stosowanych sposobów wzmacniania gruntu
Jeśli wyniki badań okażą się dobre, przedsiębiorstwa będą chciały wprowadzić piankobeton u siebie. Projekt nosi oficjalną nazwę „Wzmacnianie słabego podłoża poprzez zastosowanie warstwy z pianobetonu w kontakcie z podłożem gruntowym” i jest realizowany we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER IV. Wartość projektu wynosi 1 199 990,00 zł i realizowany jest do 2016 r.
Cały artykuł dostępny na: innpoland.pl
Autor: Jakub Wołosowski
Źródło: http://innpoland.pl
Fot. freeimages.com