Partner serwisu
06 marca 2015

Polki lubią swoje miasta – wynika z badań Lafarge-IPSOS

Kategoria: Aktualności

KOBIETY W MIEŚCIE to kolejny projekt badawczy Grupy Lafarge, światowego lidera rozwiązań dla budownictwa, zrealizowany we współpracy z instytutem IPSOS. Badania zostały przeprowadzone w lutym 2015 roku w pięciu miastach Europy: w Warszawie, Krakowie, Paryżu, Marsylii i Madrycie i objęły łącznie 3015 osób. Celem było poznanie opinii mieszkańców wytypowanych metropolii, w szczególności kobiet, na temat ich życia w mieście.

Polki lubią swoje miasta – wynika z badań Lafarge-IPSOS

Wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Grupy Lafarge pokazały, że mieszkanki Warszawy, Krakowa, Paryża, Marsylii i Madrytu mają pozytywny obraz swoich miast, przy czym polskie miasta otrzymały znacznie więcej pozytywnych ocen (Kraków 95%, Warszawa 90%, wszystkie miasta ogółem 87%). 37% krakowianek ocenia swoje miasto bardzo pozytywnie – pod tym względem jest to 12% powyżej średniej ze wszystkich pięciu badanych miast (25%).

Jak kobiety postrzegają miasto?

Miasto w oczach kobiet to głównie miejsce pracy, rozwoju zawodowego, rozwoju intelektualnego, rozrywki i kontaktów towarzyskich. Dla kobiet życie w mieście jest prostsze niż na wsi, bo łatwiej im znaleźć pracę, mają lepszy dostęp do opieki medycznej, banków, szkół, administracji oraz obiektów sportowych i miejsc rozrywki. 94% kobiet z  Warszawy i 91% kobiet z Krakowa uważa, że miasto bardziej niż wieś sprzyja ich samorealizacji, a także nawiązywaniu przyjaźni i spotykaniu się z ludźmi.

- Dążenie kobiet do rozwoju i niezależności pokazuje ich stosunek do życia w mieście. Postrzegają je jako szansę na realizację zawodową i możliwość zaspokojenia innych ważnych potrzeb, takich jak aktywność społeczna, edukacja i rozrywka. Miasto to „przyjaciel" kobiety, dający jej wsparcie w procesie samorealizacji – komentuje raport psycholog i terapeuta Maria Rotkiel.

Negatywne strony miasta to dla kobiet z Warszawy przede wszystkim stres (Warszawa 64%, Kraków 41%), dla krakowianek – zanieczyszczenie powietrza (Kraków 77%, Warszawa 46%). Krakowianki częściej niż mieszkanki Warszawy wskazują na brak poczucia bezpieczeństwa (Kraków 50%, Warszawa 39%) i brak zieleni (Kraków 43%, Warszawa 4%). Warszawianki silniej odczuwają problemy mieszkaniowe (Warszawa 43%, Kraków 6%) i zagęszczenie populacji (Warszawa 61%, Kraków 45%). 16% kobiet z Warszawy i 10% kobiet z Krakowa wskazuje na brak towarzystwa w mieście i osamotnienie. Podobne podejście prezentują do trudności w dostępie do rynku pracy (28-29%). Obawy z tego powodu są tu zdecydowanie wyższe niż w badaniach innych miast (16%).

Jakich miast pragną kobiety?

W ocenie kobiet najważniejsze atuty miast to dostęp do rozrywek oraz różnorodność form aktywności (Kraków 66%, Warszawa 63%), dostęp do kultury (Kraków 69%, Warszawa 61%). Warszawianki częściej niż mieszkanki Krakowa podkreślają znaczenie dostępności pracy (62% wobec 34%), krakowianki częściej wskazują na rolę atmosfery towarzyskiej (Kraków 24%, Warszawa 8%).

73% kobiet z Warszawy i 68% z Krakowa preferuje model miasta z wieloma mniejszymi centrami, rozproszonymi na całym jego obszarze. Według kobiet życie w mieście stałoby się przyjemniejsze dzięki mniejszemu skażeniu środowiska (Kraków 75%, Warszawa 60%), łatwiejszemu dostępowi do transportu i większej płynności ruchu samochodowego (Kraków 51%, Warszawa 48%). Dla kobiet z Polski ważniejszym niż dla pozostałych badanych okazał się walor estetyki i architektury miasta (Kraków 14%, Warszawa 13%, wszystkie miasta ogółem 10%).

- Ciągle się mówiło o animozjach miedzy Warszawą a Krakowem. A tu proszę, ile nas łączy. Kobiety z Warszawy i z Krakowa kochają swoje miasta, choć chętnie by coś w nich zmieniły. Są uważnymi obserwatorkami życia miasta, lepiej niż mężczyźni dostrzegają potrzebę zmian na lepsze. Miasta mają swoje plusy: dostęp do nauki, kultury, rozrywek. Kobiety czerpią z tych możliwości garściami – ocenia dziennikarka Dorota Wellman.

Styl życia i zwyczaje kobiet w mieście

Kobiety uważają, że znacznie częściej niż mężczyźni zajmują się obowiązkami domowymi (87%), dziećmi (83%) i robieniem zakupów spożywczych (75%). Polki odpowiadają tu podobnie jak mieszkanki Paryża, Marsylii i Madrytu. 39% kobiet z Krakowa zadeklarowało, że to one częściej niż współmałżonek spędzają czas poza domem: 
na czynnościach niezwiązanych z pracą, załatwiając sprawy administracyjne, spełniając zobowiązania rodzinne oraz korzystając z kultury i rozrywki. W Warszawie taką deklarację złożyło 35% kobiet, a średnia ze wszystkich badanych miast wynosi 42%. Więcej kobiet z Krakowa niż z pozostałych miast uważa, że mężczyźni rzadziej oddają się zajęciom związanym z kulturą (Kraków 59%, Warszawa 49%, wszystkie miasta 46%).

- Wyniki badań wskazują, że kobiety w Polsce są coraz bardziej wymagające, szczególnie gdy chcą pogodzić karierę zawodową z organizacją domu i realizacją swoich pasji. Miasta umożliwiają kobietom realizację ich zadań życiowych, a kobiety są siłą napędową rozwoju miast – skomentowała wyniki badań Tatiana Oszmiańska, dyrektor marketingu i członek zarządu Lafarge w Polsce.

Transport publiczny jest najczęściej używanym przez kobiety środkiem komunikacyjnym w miastach (Warszawa 70%, Kraków 65%). W Krakowie 53% kobiet porusza się samochodem, a w Warszawie 44%. Kobiety z Krakowa (8%) dokładnie dwa razy częściej korzystają z roweru niż kobiety we wszystkich badanych miastach ogółem. 7% warszawianek wykorzystuje rower do poruszania się po mieście. 1% kobiet w każdym z badanych miast porusza się skuterem lub motorem. 35% kobiet z Krakowa i 30% kobiet z Warszawy każdego dnia spędza około godziny w samochodzie lub transporcie publicznym. 62% mieszkanek Krakowa i 58% warszawianek spędza w komunikacji miejskiej do dwóch godzin dziennie.

Jak lepiej dostosować miasta do codziennego życia kobiet?

Badane kobiety uznały, że miasta mogłyby być lepiej dostosowane do ich codziennego życia. Tak sądzi 83% kobiet z Warszawy i 79% kobiet z Krakowa. 77% kobiet z Warszawy i 72% z Krakowa uważa, że miasta byłyby bardziej przyjazne, gdyby kobiety w większym stopniu angażowały się w ich projektowanie oraz zarządzanie nimi.

- Tymczasem okazuje się, że w Polsce tylko 1/4 radnych to kobiety. A jedynie 9% prezydentów miast, burmistrzów, wójtów stanowią kobiety (dane Instytutu Spraw Publicznych) – komentuje socjolożka Łucja Krzyżanowska.

W związku z badaniem „Kobiety w Mieście” – Lafarge przygotował multimedialną prezentację wyników badań, raport z badania, film z dnia życia Tatiany Oszmiańskiej, naszej ekspertki, oraz infografiki. Wszystkie materiały dostępne są na kanale Lafarge Polska na platformie YouTube oraz na dedykowanej stronie w serwisie lafarge.pl

źródło: Lafarge.pl

fot. freeimages.com

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ