Partner serwisu
03 marca 2016

Transport kolejowy – opłacalny przy dużych zamówieniach

Kategoria: Kruszywa

Transport kolejowy jest najlepszą opcją w przypadku dużej ilości towarów i dużych odległości. Badania D. Kryzia i M. Kopacz z Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN zawarte w artykule „Analiza uwarunkowań i kosztów transportu kruszyw żwirowo-piaskowych koleją i samochodami ciężarowymi w Polsce” pokazały, że na odległościach powyżej 322 km transport kolejowy jest tańszy i bardziej opłacalny niż samochodowy.

Transport kolejowy – opłacalny przy dużych zamówieniach

Jednak warto mieć na uwadze, że transport kolejowy nie funkcjonuje samodzielnie. Towar musi zostać dostarczony samochodami ciężarowymi z/do stacji rozładunkowych, a później do odbiorcy końcowego. W Polsce omawiany sposób transportu wciąż jest rzadziej stosowany niż transport drogowy ze względu na prace modernizacyjne na kolei, które utrudniają dostępność. Niewykluczone jednak, że konkurencyjność kolejowego transportu kruszyw może wzrosnąć. Zgodnie z zaleceniami Unii rządowe plany, takie jak Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku, kładą nacisk na rozwój kolei, jako środka przyjaznego środowisku, którego wykorzystanie zmniejszy natężenie ruchu na drogach. Zgodnie z celami europejskiej Białej Księgi Transportu z 2011 roku, do 2030 roku 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km zaleca się przenieść na inne środki transportu, takie jak kolej czy transport wodny. Jednak aby spełnić unijne wymagania, państwa członkowskie muszą najpierw dysponować odpowiednią infrastrukturą, stąd nowe perspektywy na inwestycje w modernizacje kolei i dróg krajowych. Dla większości producentów kruszyw kolej wciąż jest mało atrakcyjnym środkiem transportu ze względu przeszkody techniczne i komunikacyjne, a przede wszystkim wysokie koszty.

 

fot. freeimages.com

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ