Partner serwisu
23 czerwca 2015

Reputacja. Majątek firmy

Kategoria: Aktualności

Image – modne słowo, które bardziej pasuje do aktora, piosenkarza, a nawet polityka, niż do… kopalni, zakładu przemysłowego czy kamieniołomu. Czy kopalnia może mieć image? Nie tylko może, a nawet powinna, choć lepiej chyba mówić tu o wizerunku, reputacji czy sposobie postrzegania. Ten pozytywny image buduje się latami, żmudnie, długo i na różnych polach. Traci – błyskawicznie, z łatwością. Czasami okazuje się, że wizerunek firmy to największy jej majątek. Jak zbudować go solidnie i trwale?

 Reputacja. Majątek firmy

Czasy, kiedy zakłady przemysłowe: kopalnie, cementownie, kamieniołomy, piaskownie i inne przedsiębiorstwa nie myślały o swojej reputacji, odeszły w przeszłość. Teraz dbałość o wizerunek firmy zawiera się w funkcji zarządzania, poczynając od jakości produktu czy usługi, poprzez zarządzanie ludźmi, bezpieczeństwo pracy, politykę ochrony środowiska, marketing i promocję, a na finansach kończąc.  


Wizerunek – jak go zdefiniować?

Żadne przedsiębiorstwo nie działa w próżni. Na jego funkcjonowanie mają wpływ ludzie: kierownictwo i pracownicy, dostawcy, klienci, konkurencja, media. Jednym słowem otoczenie, środowisko, a do tego jeszcze uwarunkowania prawne, społeczne, historyczne. Dlatego sytuacją idealną byłoby budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa przez wszystkich interesariuszy. Jednak, jak to z ideałami bywa – w życiu niezwykle rzadko się je spotyka. Możemy natomiast dążyć do tej doskonałości poprzez stałe podnoszenie wiedzy, świadomości i – co bardzo ważne – zaangażowania – wszystkich stron. Wsparciu menedżerów przy budowaniu reputacji firmy służą narzędzia public relations. Przez wielu błędnie mylone z narzędziami reklamowymi czy stricte marketingowymi – sprzedażowymi. Public relations sprowadza się do procesu, który harmonizuje długoterminowe związki pomiędzy jednostkami i organizacjami w środowisku.
W tym celu wykorzystuje pięć podstawowych zasad:
• Uczciwa komunikacja w celu uzyskania i potwierdzenia wiarygodności.
• Otwartość i konsekwencje w działaniu w celu zdobycia i utrzymania zaufania.
• Brak stronniczości w działaniu w celu uzyskania poczucia wzajemności i dobrej opinii.
• Stała komunikacja dwustronna, mającą na celu zapobieżenie alienacji i tworzenie dobrych relacji i powiązań.
• Badanie i ocena otoczenia w celu określenia działań lub korekt potrzebnych do tworzenia harmonijnego wizerunku.
Oczywistym jest, że przedsiębiorstwo funkcjonuje, by wytwarzać produkt, sprzedawać go i zarabiać. W wyniku racjonalnego zarządzania i produkcji o wysokiej jakości przynosi zyski właścicielom, akcjonariuszom i udziałowcom, daje miejsca pracy, płaci podatki w określonym środowisku. Dobra reputacja pomaga, napędza, daje przewagę konkurencyjną. Dlatego warto przyjrzeć się, jak zarządzanie w zakładzie przemysłowym wpływa na jego image.

Trzy filary budowania wizerunku

Kopalnia kruszywa jest specyficznym zakładem. Bazuje na złożach naturalnych, a co za tym idzie każdego dnia ingeruje w środowisko przyrodnicze. Pracownicy prowadzą wydobycie w dość trudnych warunkach: ciężka fi zyczna praca, zapylenie, rygory BHP. Dodatkowo dość często okoliczni mieszkańcy skarżą się na uciążliwości: wybuchy, ruchy tektoniczne, ruch ciężkich samochodów. Do tego dochodzą jeszcze, co rusz poruszane na łamach mediów, problemy z rekultywacją terenów, na których eksploatacje już zakończono. Na koniec, nie sposób wspomnieć o planach antykryzysowych i planach komunikacji w sytuacjach trudnych. Na oko widać, że bez strategii budowania wizerunku kopalni wcale nie jest łatwo. Dlatego działania zmierzające do podniesienia jakości działań w każdej wyżej wymienionej dziedzinie zarządzania przedsiębiorstwem jest konieczne i niezbędne. Najbardziej racjonalnym wydaje się oparcie strategii budowania wizerunku o trzy główne filary, które w praktyce przenikają się, są współzależne i powinny być – zrównoważone:
• Ludzie.
• Środowisko.
• Bezpieczeństwo.
Filary te wpisują się doskonale w prowadzenie przedsiębiorstwa wydobywczego w oparciu o zasady zrównoważonego biznesu.

Cały atykuł dostępny w magazynie "Surowce i Maszyny Bdowlane" 3/2015.

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ