Partner serwisu
17 października 2014

PKP Cargo wozi kamień do umacniania bałtyckiego brzegu

Kategoria: Aktualności

Od początku września wagonami największego w kraju kolejowego przewoźnika towarowego przetransportowano ponad 150 tys. ton kamienia hydrotechnicznego na umocnienie brzegów morskich. Od września PKP CARGO rozpoczęło realizacje dostaw na kolejną inwestycję w okolicach Ustki i Łeby. Prace są prowadzone na odcinku ponad czterech kilometrów i są współfinansowane przez UE.

PKP Cargo wozi kamień do umacniania bałtyckiego brzegu

Rynek przewozów kamienia hydrotechnicznego może się okazać bardzo perspektywiczny dla PKP CARGO, nie tylko ze względu na prace prowadzone na wybrzeżu, ale i inne inwestycje hydrotechniczne. Jest też jednocześnie wymagającym biznesem – trudność w obsłudze tych zleceń wynika z krótkiego okresu, w którym realizacja prac jest możliwa, zwłaszcza nad Bałtykiem. Wyzwaniem jest też dostępność odpowiedniego taboru, gdyż w grę wchodzi transport kilkutonowych głazów, a także dostępność odpowiedniej ilości surowca. Ten odpowiedniej jakości występuje tylko na Dolnym Śląsku.

– Dywersyfikacja portfela zamówień na towarowe przewozy kolejowe i ich równomierne rozłożenie w czasie jest kluczem do budowania silnej pozycji naszej grupy – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP CARGO ds. handlowych. – Taka polityka przynosi zamierzone efekty – dodaje.

Według obecnie obowiązującego stanu prawnego organy administracji morskiej mają utrzymać linię brzegową z 2000 roku, tymczasem według informacji, jakie możemy znaleźć na stronie Najwyższej Izby Kontroli, Bałtyk zabiera corocznie 50 ha lądu o wartości 500 mln zł. Erozji systematycznie ulega całe wybrzeże, a ponad połowa intensywnie – w niektórych miejscach ziemia cofa się o ponad metr w ciągu roku.

Umocnienie brzegów Pobrzeża Koszalińskiego ma zabezpieczyć plaże i wydmy przed erozją. Jest to kolejny taki projekt realizowany przez Urząd Morski w Słupsku przy wsparciu unijnych funduszy.

W latach 2010-2012 instytucja ta przeprowadziła odbudowę 3,3 km plaży w Kołobrzegu (woj. zachodniopomorskie), w tym roku z kolei zakończono umacnianie 8 km brzegu na wschód od portu w Darłowie (woj. zachodniopomorskie). Trwa wspomniana odbudowa 4,5 km brzegu na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych Ustka - Wicko Morskie (woj. pomorskie i zachodniopomorskie) i właśnie ruszyło umacnianie 4,5 km brzegu w Łebie, Rowach i Ustce (woj. pomorskie).

Urząd Transportu Kolejowego podał, że w okresie pierwszych 8 miesięcy 2014 roku Grupa PKP CARGO miała 47,73 proc. udziału w rynku pod względem przewiezionej masy, notując wzrost o 0,25 p.p. w porównaniu do poprzedniego okresu oraz wzrost o 0,64 p.p. w porównaniu do wyniku po I półroczu br.

 

Źródło: PKP Cargo

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ