Rusza remont S8
Rozpoczynają się prace związane z remontem najstarszego,
9-kilometrowego betonowego odcinka drogi ekspresowej S8
w kierunku Warszawy, zlokalizowanego między Polichnem
a Studziankami (woj. łódzkie). Stara betonowa nawierzchnia
o grubości 28 cm zostanie rozebrana i zastąpiona nawierzchnią bitumiczną, wzmocnioną specjalną siatką.

Jak zostaną przeprowadzone prace
Zmiana technologii nawierzchni wynika z przyczyn praktycznych. Remont zostanie wykonany szybciej i będzie mógł być realizowany etapami. Zwieńczeniem robót będzie odtworzenie oznakowania poziomego w technologii grubowarstwowej. Wykonawcą remontu jest firma Strabag, a jego koszt to 37,1 mln zł.
Przewiduje się, że prace zajmą około czterech miesięcy. W trakcie ich realizacji ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po drugiej jezdni, w układzie 1+1 (po jednym pasie w każdym kierunku), przy ograniczeniu do 80 km/h. W czasie prowadzonych robót możliwe będzie zamykanie łącznic węzłów, które znajdą się na trasie prowadzonego remontu. Utrzymana ma być jednak dostępność do przydrożnej infrastruktury, takiej jak stacje paliw czy hotele. Wykonawca będzie mógł prowadzić prace 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, nie wyłączając dni świątecznych.
Kolejne etapy
W tej chwili rozpoczyna się remont 9 km trasy – jest to tzw. zamówienie podstawowe. Przetarg obejmuje jednak możliwość remontu kolejnych 3 km jako rozszerzenie zamówienia podstawowego. Finalnie wyremontowany zostanie więc odcinek o długości 12 km.
Nieco historii
Remontowany fragment S8 to tzw. odcinek doświadczalny, wykonany ponad 20 lat temu w celu sprawdzenia, jak technologia betonu cementowego sprawdzi się w warunkach pogodowych panujących w Polsce. Zgodnie z ówczesnymi założeniami, trwałość nawierzchni szacowana była na 20 lat – i te założenia się sprawdziły.
Odcinek powstał w 2002 roku, a więc jeszcze przed rozbudową DK8 do standardu drogi ekspresowej. Od tego czasu nawierzchnia została poważnie wyeksploatowana, a naturalną konsekwencją była decyzja o remoncie.


Komentarze