Ruszają przetargi na rozbudowę A2
Do Dziennika Urzędowego UE zostały wysłane ogłoszenia o przetargach na rozbudowę autostrady A2 na odcinku Łódź – Warszawa o dodatkowe pasy ruchu. To istotny krok przybliżający realizację tej strategicznej inwestycji. Są to kolejne przetargi GDDKiA, w których nie będą mogły startować firmy z tzw. państw trzecich.

GDDKiA dysponuje już kompletem decyzji o pozwoleniu na rozbudowę autostrady A2. Na początku kwietnia uzyskano decyzje ZRID (o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) dla dwóch odcinków w woj. mazowieckim, a pod koniec maja dla odcinków położonych na terenie woj. łódzkiego.
Inwestycja podzielona została na cztery odcinki realizacyjne:
- Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km),
- Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km),
- granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km),
- Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km).
Co się zmieni
Pracami objęte zostaną łącznie 92 km trasy między Łodzią i Warszawą, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ. Głównym zamierzeniem jest rozbudowa obu jezdni autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowy pasy ruchu. Na ten cel, już na etapie projektowania (w latach 2009-2010), uwzględniono rezerwę terenu w pasie rozdziału i dostosowano rozmiary obiektów inżynierskich.
Po rozbudowie droga pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków będzie miała po trzy pasy w każdym kierunku, a dalej do węzła Konotopa cztery pasy. Dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Podjęto jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne.
Własne zasilanie
Rozbudowany odcinek A2 będzie trasą samowystarczalną energetycznie. Oznacza to maksymalnie szerokie wykorzystanie instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości. Przygotowując się do wdrożenia tego rozwiązania, przeprowadzono szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie instalacji.
Rozbudowa – jak ją sprawnie przeprowadzić
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą to jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji w ostatnich latach. Największym wyzwaniem będzie uwzględnienie szeregu czynników, które nie występują na „normalnych” budowach. Przede wszystkim, prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej i bardzo precyzyjnej czasowej organizacji ruchu, która zapewni maksymalnie efektywny przejazd samochodów. GDDKiA posiada bogate doświadczenia na tym polu, uzyskane np. przy rozbudowie DK8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy budowie autostrady A1 na odcinku od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy z woj. łódzkiego i śląskiego. Dzięki nim projektant mógł wypracować optymalne rozwiązania.
Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków, zarówno w stronę Warszawy, jak i Poznania, dostępne będą po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą i centrum kraju odbywał się możliwie sprawnie i bez poważniejszych zakłóceń. GDDKiA planuje również wprowadzić odcinkowy pomiar prędkości, który bardzo dobrze sprawdził się w trakcie budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową oraz znacznie poprawił tam bezpieczeństwo.
Po co na A2 dodatkowe pasy ruchu?
Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest od 13 lat i stała się w tym czasie jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Na rozbudowę trasy czekają wszyscy, zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys. Spodziewane jest, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma także ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Ochrona rynku
W przetargach na rozbudowę wszystkich czterech odcinków autostrady A2 między Łodzią i Warszawą wprowadziono zapisy uwzględniające założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r.
Do przetargów nie zostaną dopuszczone oferty składane przez wykonawców z siedzibą w tzw. państwach trzecich (tj. innych niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, państwo-strona Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych (GPA) lub państwo będące stroną umowy bilateralnej lub regionalnej zawartej przez Unię Europejską w zakresie zamówień publicznych). Dotyczy to również członków konsorcjum oraz tzw. podmiotów udostępniających zasoby. Decyzja ma na celu ochronę polskiego i unijnego rynku zamówień publicznych oraz wzmocnienie pozycji polskich firm budowlanych.
Nie są to pierwsze postępowania na realizację inwestycji, które uwzględniają założenia wyroku TSUE. Zasady te wprowadzono po raz pierwszy w ogłoszonym 5 maja br. (jeszcze przed wprowadzeniem rozwiązań ustawowych) przetargu na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 w województwie lubelskim,
Kalendarium rozbudowy autostrady A2 Łódź – Warszawa
- 30 sierpnia 2023 r. – podpisano umowę na opracowanie projektu rozbudowy z firmą DATABOUT z Warszawy.
- 29 października 2024 r. – złożono wnioski o wydanie decyzji ZRID.
- 2 kwietnia 2025 r. – Wojewoda Mazowiecki wydał decyzje ZRID dla odcinków położonych na terenie woj. mazowieckiego.
- 30 maja 2025 r. – Wojewoda Łódzki wydał decyzje ZRID dla odcinków położonych na terenie woj. łódzkiego.
- 2 lipca 2025 r. – przesłano do Dziennika Urzędowego UE ogłoszenia o przetargach na roboty budowlane.
- I połowa 2026 r. – planowane podpisanie umów z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie prac.
- II połowa 2028 r. – planowane zakończenie robót.
Komentarze