Czwartek, 27 lipca 2017 r.

Imieniny: Julii, Natalii KONTRAST

kcw_2017
Partner serwisu:

Bez know-how nie ma kontraktu

Kategoria: Aktualności
21.09.2016

W branży budowlanej podstawą prywatnych zleceń staje się wiedza oraz innowacyjność. Z kolei kontrakty sektora publicznego ciągle opierają się wyłącznie na cenie.

Nad polską branżą budowlaną gromadzą się czarne chmury. Czy spadnie z nich deszcz, czy rozwieje je wiatr? Trudno dziś o jednoznaczne prognozy. Z jednej strony, według szacunków Building Radar, do 2020 r. sektor ten może w Polsce wzrosnąć o ponad 10 proc., osiągając tym samym największą dynamikę rozwoju, na równi z Portugalią. Z drugiej strony, początek 2016 r. przyniósł pogorszenie koniunktury na co natychmiast zareagowali inwestorzy giełdowi. Po ponad 30 proc. wzroście notowań subindeksu WIG – Budownictwo w 2015 r, w pierwszej połowie br. wycena giełdowych spółek budowlanych spadła o ok. 13 proc. Spadek zleceń potwierdziły dane UZP i GUS: w I połowie 2016 r. wartość udzielonych zamówień na roboty budowlane wyniosła ok. 8,5 mld zł, wobec 11 mld zł rok wcześniej. Dalsze losy branży stoją pod znakiem zapytania, głównie ze względu na okres przejściowy, między wygaśnięciem starej i rozpoczęciem nowej puli środków UE. Część podmiotów prawdopodobnie czeka walka o przetrwanie, co może doprowadzić do pogłębienia dumpingu cenowego. – Pamiętajmy jednak, że na cenie opierają się przede wszystkim publiczne zlecenia. W prywatnym sektorze coraz większe znaczenie ma know-how wykonawcy oraz niestandardowe podejście przy realizacji każdego projektu. – podkreśla Jan Hertmantowski, organizator międzynarodowych targów i spotkań branży instalacyjno-grzewczej Aquatherm Warsaw.

Nowy rekord dopiero za rok

Firma badawcza PMR, w raporcie „Sektor budowlany w Polsce, I połowa 2016 – Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2016-2021״, zapewnia, że mimo słabych pierwszych miesięcy, bieżący rok wciąż ma przed sobą duży potencjał rozwojowy, głównie dzięki trwającemu ożywieniu w sektorze mieszkaniowym oraz przemysłowo-magazynowym, realizacji dużych projektów energetycznych oraz długości zakontraktowanych tras szybkiego ruchu.

Również z raportu KPMG i Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB) „Stan otoczenia biznesowego sektora budowlanego w Polsce" wynika, że wykonawcy liczą na wzrost popytu i tym samym możliwość pozyskania korzystniejszych zamówień. Przekonują, że ich mocną stroną jest jakość usług i pracowników. W sektorze prywatnym podstawą konkurencyjności staje się wiedza i innowacyjność, a w konsekwencji – dostarczenie gotowego rozwiązania, a nie prostej usługi budowlanej. Jak jednak podkreślają eksperci, największym błędem polskiego biznesu budowlanego jest zgoda na konkurencję cenową, widoczna szczególnie w zleceniach publicznych. Przedsiębiorstwa poddając się presji obniżania cen, w konsekwencji tną koszty usług podwykonawców oraz pracowników. A ci coraz chętniej wyjeżdżają za granicę.

Przy brakach kadrowych i niepewnej sytuacji w branży, zaostrzającej się walki o zlecenia, wykonawców czeka dziś wiele wyzwań. – Przedsiębiorstwa chcą konkurować wiedzą inżynierską i projektową – metodami produkcji budowlanej. Wbrew obowiązującej opinii, należy postawić na bardziej przemyślane projekty typu Design and Build – przekonuje w raporcie KPMG i PZPB, Rafał Bałdys, wiceprezes PZPB.

Wyzwania dla wykonawców i instalatorów

W coraz bardziej skomplikowanych technologicznie inwestycjach, ważną rolę odgrywa innowacyjność wykonawcy oraz niekonwencjonalne podejście. – Fachowcy muszą nieustannie podnosić swoje umiejętności, nie tylko kontekście rozwiązań technologicznych lecz także w obszarach biznesowych – podkreśla Jan Hertmanowski. – Odpowiedzią na te potrzeby będzie specjalny panel tematyczny, poświęcony zmieniającym się wymaganiom zleceniodawców, podczas listopadowych Targów Aquatherm Warsaw w Warszawie.

Prezentacja „Wykonawca Premium״, przygotowana przez Fundację Praktyków Biznesu, obejmie zagadnienia związane m.in. ze zmieniającymi się wymaganiami zleceniodawców. – Bezpłatne wykłady mają pomóc wykonawcom m.in. w skutecznym dotarciu do wybranych klientów i zdobywaniu zleceń, bez oferowania jak najniższej ceny – wyjaśnia Mariusz Prokopczuk z Fundacji Praktyków Biznesu.

Odbywające się po raz drugi w Polsce Międzynarodowe Targi Aquatherm Warsaw są profesjonalną platformą wymiany wiedzy i doświadczeń przedstawicieli branży HVAC z kontrahentami ze świata. Wydarzenie towarzyszy IV. Międzynarodowym Targom Budowlanym i Wnętrzarskim Warsaw Build. Spotkania poświęconym najnowszym rozwiązaniom i trendom w branży budowlanej w ubiegłym roku przyciągnęły wystawców z 11 krajów i 2,5 tys. profesjonalistów z branży z 42 państw.

– W najbliższych latach przetargi budowlane będą wygrywały nie tylko praktyczne rozwiązania, ale też takie, które swoim designem zachwycą i podniosą znacznie wartość zrealizowanych projektów. Przykłady takich rozwiązań pojawią się podczas tegorocznej edycji spotkań Warsaw Build i Aquatherm Warsaw – zapewniają organizatorzy.

Międzynarodowe Targi Budowlane i Wnętrzarskie Warsaw Build i Międzynarodowe Targi Aquatherm Warsaw, prowadzone w formule B2B, odbędą się w dniach 16 – 18 listopada br., w EXPO XXI Warszawa. Wstęp na targi, wszystkie panele i warsztaty jest bezpłatny po wcześniejszej rejestracji: aquatherm-warsaw.com

 

 

Źródło i fot.: informacja prasowa

Na skróty

© 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. BMP'      O nas   Reklama   Newsletter   Polityka prywatności   Kontakt

Realizacja: Marcom Interactive
Newsletter BMP

Najważniejsze informacje ukazujące się w naszym portalu mogą otrzymać Państwo na skrzynkę e-mail za pomocą naszego bezpłatnego newslettera. Aby go zamówić prosimy wpisać swój adres e-mail w poniższym polu. Zapraszamy!

Polityka prywatności
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.